onsdag 2 juni 2010

Facebook: En vän is a friend ist ein Freund, eller...?

Läser om datormedierade relationer i Digitalis Filosofi. Författarna resonerar kring vänskap i den virtuella världen kontra den verkliga världen. Den virtuella vänskapen är, menar man, tämligen onyanserad jämfört med den verkliga vänskapen. Den virtuella vänskapen kommer inte med samma komplexa bagage av relationsbyggande som den verkliga vänskapen. På Facebook är man vän eller inte. Punkt slut. Detta är problematiskt, eftersom vi normalt lägger in något helt annat i begreppet vän än "a click of a button".

Det må så vara, men jag tycker att man missar något om man bara överför begreppet vän från en kontext till en annan, utan att förstå att det vi tolkar in i ett begrepp faktisk beror på sammanhanget. Sättet att umgås med vänner på Facebook skiljer sig från umgänget IRL. Nyanserna mellan vän, bekant, kollega etc. tar sig andra uttryck. Vissa FB-vänner kommunicerar jag i princip aldrig med, även om dom hör till mina bästa vänner IRL. Med andra vänner har jag ett betydligt aktivare umgänge på FB och det beror bl a på att dom är aktiva, lägger upp foton, länkar och skriver små finurliga inlägg som jag vill kommentera. Vissa av dom har jag inte alls en särskilt nära relation till i den verkliga världen, men dom är mina FB-vänner. Inget konstigt alls med det. Innebörden av begreppet vän skiftar med kontexten och vi människor är anpassningsbara.

Jag tar ett exempel från den verkliga världen också, så ni förstår hur jag menar. Alla som någon gång träffat en amerikan mer än en gång, har säkert märkt att det går ganska snabbt att bli vän med amerikaner. För många år sen pluggade jag i Schweiz. Där träffade jag en amerikansk tjej, Deborah, som på ingen tid alls presenterade mig för folk hon kände som "This is my good friend Elisabeth". Trots att vi knappt kände varandra var jag inte bara hennes vän utan dessutom en god sådan. I Deborahs kultur är en friend inte riktigt samma som vän i min kultur, även om friend = vän. Som sagt, innebörden av ett begrepp måste förstås utifrån sin kontext, sin kultur. Jag kan väl tillägga att Deborah ganska snart också var min vän...

Många sidor senare i Digitalis Filosofi läser jag också att "när vi för in datorer som system i den kulturella miljön förändrar vi också förutsättningarna för kulturen" (s. 43).

My point exactly.




Vad tycker ni andra Facebookare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...