måndag 21 juni 2010

Web 2.0: användarna ger mervärde = jag ger mervärde

Sitter och jobber med inlämning 1b (om Web 2.0) och funderar över detta med user as contributor som lyfts fram på olika ställen i litteraturen om Web 2.0, t ex i Tim O'Reillys klassiker som länkas till i kursinnehållet. En av hörnstenarna i Web 2.0 är just att användarna har möjlighet att vara medskapare och därigenom bidra till att öka den kollektiva kunskapen/intelligensen/förståelsen/medvetenheten eller vad det nu kan vara. Och man behöver inte vara någon blek och finnig tonårskille för att bidra. Trötta och sönderstressade småbarnsmammor kan också! Se följande exempel från en vanlig användares vardagliga verklighet:

Häromdagen damp det ner ett brev i min brevlåda. Det var från ett stort postorderföretag där jag ibland handlar kläder på nätet. Brevet innehöll ett erbjudande om att slippa faktureringsavgiften mot att jag gick in på företagets hemsida och betygsatte och kommenterade kläder jag köpt. Om jag hade fått samma brev före den här kursen hade jag nog tänkt ungefär:

Bra sätt att slippa avgiften. En kommentar eller två har jag nog tid med.

Men eftersom det här brevet dök upp just nu tänkte jag i stället såhär:

Intressant! Det är ju precis det här Web 2.0 handlar om - användaren som medskapare! Vilket bra exempel! Jag har ju faktiskt nytta av att läsa andras kommentarer och nu kan jag också hjälpa till. Smart! Det måste jag blogga om.

Som alltid när man får en aha-upplevelse visar det sig snart att det som är nytt och fascinerande för en själv redan är väletablerat och självklart för någon annan. Således läser jag i ovan nämnda artikel av O'Reilly att anledningen till att Amazon lyckas bättre än sina konkurrenter är just att dom "has made a science of user engagement". Det här är inte bara ett exempel på användaren som medskapare utan också på det generella fenomen som O'Reilly m.fl. kallar för harnessing collective intelligence.

Det gäller att utnyttja den kollektiva intelligensen på olika sätt. Faktum är att andra användares erfarenheter och kunskaper spelar roll för oss. Framgångsrika web 2.0-tjänster har förstått det.

1 kommentar:

  1. Online method of buying diesel clothing, diesel jeans, denim jeans, casual denim jeans or any other product is good and fetches profit for a buyer. First of all, online method gives a buyer flexibility of use. A buyer of diesel jeans or diesel clothing can take his pick from his own home. Several online denim jeans store and casual denim jeans stores have been established to assist a buyer while shopping. Online method is also a good way to buy ambiguous clothing.You will find it difficult to locate a woman who doesn't love clothes. They are so attracted to clothes. Also, there is nothing disappointing than a shabbily dressed woman. Therefore, any woman has to dress herself attractively to achieve her good looks. The age of a woman is also an important factor when it comes to choosing clothes klädbutiker. Often, you find old women wear clothes suitable for young girls. This will not provide a good look to any woman. As such, it is a must for any woman to choose her dresses to suit her age from aftonklänningar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...