måndag 28 juni 2010

Twitter i undervisningen - ett experiment.

Hur jag ska använda mig av Twitter i undervisningen är fortfarande ett frågetecken. Jag letar inspiration på olika ställen och på YouTube hittade jag en film där Dr. Monica Rankin, som undervisar i historia på University of Texas at Dallas, visar hur det kan gå till. Det kan nog kan funka riktigt bra, förutsatt att alla har varsin dator...



Okej, vet inte hur det funkar för er, men jag får inget ljud när jag testar klippet i bloggen. För säkerhets skull kommer länken här.

3 kommentarer:

  1. Bra val av film. Rankin har definitivt ett potentiellt användningsområde här. Är fortfarande lite tveksam till just Twitters långsamhet (i mobilen). Det blir ju lite som en skrivchatt men ännu långsammare, i varje fall för mig. När diskussionen IRL hinner förbi blir ju chattens inlägg inaktuella, vilket leder till att man måste gå tillbaka om nåt intressant dyker upp. Är en laptop till alla (långsamma sms:are) ett krav?

    SvaraRadera
  2. Du har helt klart en poäng där. Jag har inte ens testat i mobilen ännu, men långsamheten låter som ett problem. Kanske funkar det bäst i en stor föreläsningssal där alla sitter med varsin laptop och såna tillfällen växer ju inte på träd direkt. Jag antar att om man stannar upp ibland och har lite IRL-diskussion utifrån de twitterinlägg som gjorts kan man få till en diskussion i stor studentgrupp där faktiskt alla kan göra sin röst hörd, även om vissa bara hörs i skrift. Ska fundera vidare på nyttan med twitter...

    SvaraRadera
  3. Bra film av en vad det verkar vettig lärare! Inspirerande. Tack för att du delar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...