fredag 11 juni 2010

Delicious: På webben är taggmoln inte taggiga...

... utan dom kan vara fyrkantiga, som min nya delicious-gadget här på bloggen. Lägg gärna till mig så att vi kan dela länkar. Ett stort tack till Lisa, som inte bara har en jättefin kursblogg utan också delar med sig av sina digitala kunskaper. Kolla hennes blogg om ni också vill ha era delicios tags som en gadget i bloggen. Jag klistrade in koden i en ny gadget som hette html/javascript.

Taggmoln kan också vara hjärtformade, eller hjärtiga, som barnen säger:







wordle och tagul kan man göra sina egna moln men det är bara på tagul som man kan få länkarna att funka. När jag fattar hur man kan göra det utan att visa alla 100 taggar så kanske jag försöker, men när jag läser instruktionerna på tagul känner jag att jag inte riktigt hänger med längre. Är inte någon Garcia direkt... Molnen på wordle är egentligen inte taggmoln utan ordmoln, och det kan ju vara ett snyggt sätt att presentera text på!
Delicious var f ö en mycket positiv upplevelse. Inte bara för att organisera sina egna bokmärken utan framför allt för hitta bra länkar genom andra användare. Att söka på taggar är också en höjdare. Här gäller det att använda sin fantasi för att försöka lista ut vad andra användare kan ha satt för taggar på sina bokmärken. Just nu tycker jag det är lite problematiskt att man inte kan använda fraser som taggar. Till exempel: Jag vill ha "vocabulary exercises" som en tagg, men det går inte. Systemet läser det som två. Frågan är då hur man ska skriva för att andra ska kunna hitta den. Omvänt gäller också: hur har andra med såna sidor taggat? Än så länge finns det ingen etablerad konvention utan man kan t ex skriva:
vocabularyexercises
vocabexercises
vocabulary-exercises (säkert poppis bland svenskar - vi gillar ju bindestreck)
vocabulary_exercises (luktar hotmail)
vocubulary/exercises
vocabulary&exercises
Tänkte på det här när jag kollade Stefans instruktionsvideo till Delicious. Han skulle visa hur man taggade och skrev in Fysik B. Vad händer? Jo, hans sida får två till synes separata taggar: Fysik och B. Hur kul är det att ha B som en tagg? Längre fram i instruktionsvideon hade han ändrat för där i hans tagglista stod det plötsligt FysikB. Han hade redigerat sin film!
Blir intressant att se vilka konventioner som segrar i takt med att antalet användare ökar. Vilken folksonomy kommer att gälla? I väntan på svar kanske upphovspersonerna kan fixa så att man kan använda "".
Det är helt otroligt vad mycket bra grejer man får testa på den här kursen!

5 kommentarer:

  1. Snyggt det blev du :) Tagul var nytt för mig - tack för infon :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också prövat mycket nytt på kursen. Men just delicious blev inte min favorit. Jag förstår inte hur jag ska hinna ta del av all information. Skulle behöva hela, långa dagar bara för att kunna läsa allas intressanta bloggar :)

    SvaraRadera
  3. Verkligen! Men man kan ju inte gilla allt. Själv känner jag mig skeptisk till twitter, men jag ska ge det en liten chans iaf. Känns som att det kräver en del underhåll.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om nackdelen att inte kunna tagga med två ord i Delicious. Det borde inte vara svårt att åtgärda. Vi får väl skriva och påtala problemet. Det är så aktiva användare gör (; annars tycker jag det är suveränt att kunna komma åt mina bokmärken från olika datorer och webbläsare.

    Jag skickar genast en länk med dina bokmärken till engelskläraren i vårt arbetslag. Tack! (;

    SvaraRadera
  5. Se där - ett levande exempel på hur man kan ha nytta av delicious! Nätverkseffekten är verkligen inte att förakta! Jag gillar också det att man kan komma åt bokmärkena från olika datorer + knapparna som gör att man kan tagga nya webbsidor direkt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...