torsdag 24 juni 2010

YouTube Del 1 - Star Wars i undervisningen

Har precis öppnat en kanal på YouTube, lagt till favoriter, startat prenumerationer + skapat spellistor. Efter ingen tid alls dök det också upp en prenumerant. Nätverkseffekten, säger jag bara... Min förhoppning är att YouTube ska funka som delicious, så att jag kan hitta massor av bra filmer genom mina kontakter. Behöver man verkligen vänner när man har prenumeranter och prenumerationer? Delar man annan info med vännerna? Vet inte ännu, men det lär väl visa sig när jag hittat några av er andra kursdeltagare att lägga till :)

Det känns som att jag kommer få otroligt stor användning av YouTube i undervisningen och jag vill framför allt använda det som på den här kursen: filmer som komplement till skriven kurslitteratur, inbäddade i texten på ett passande ställe. Med YouTube har jag plötsligt möjlighet att stimulera till mer multi-modalt lärande och tilltala fler lärstilar. Det finns t ex massor av English lessons på YouTube så någon måste ju passa.

Hittills har jag bara använt ett YouTube-klipp i en kurs i lingvistik då vi går igenom varitioner på Engelskans grundläggande ordföljd (SVO). Studenterna får titta på en klassisk Star Wars-scen: The death of Yoda, skriva ner några av hans yttranden och analysera dom. Detta leder vidare till en diskussion om effekten av ändrad ordföljd. Om någon mot förmodan inte vet hur Yoda pratar så titta här:




Nu återstår att spela in och ladda upp något eget. Har ingen aning om vad det skulle vara eller hur jag ska göra, men jag känner mig trygg i vetskapen att det finns så mycket smart inspiration att hämta på instruktionsfilmer och andra kursbloggar!

Glad Midsommar ni allihopa ska ha!

6 kommentarer:

  1. Riktigt intressant att läsa din blogg. Hur gick det när eleverna analyserade filmen? är själv intresserad då jag är eng lärare.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att Youtube måste vara en guldgruva när man jobbar med språk och precis som du skriver så är det jättesmidigt att blanda text och film på sin blogg och de får därmed chansen att komplettera varandra fin-fint!

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa hur du använder youtube i undervisningen. Jag har ett konto till youtube så nu återstår bara att lägga upp en film.

    SvaraRadera
  4. Hur det gick med Yoda-uppgiften? Jo, det gick riktigt bra, och det verkade som om de flesta tyckte det var roligt och lärde sig något.

    Alla lyckades får ner några meningar, t ex:

    "Your father he is."
    "Old am I."
    "Sick have I become."
    "When 900 years old you reach, look as good you will not."

    Sen gällde det att identifiera satsdelarna och jämföra med den grundläggande SVO-ordföljden för att kunna beskriva vad Yoda gör när han pratar. Många hade problem med att hitta satsdelarna (trots att dom går på högskolan!) men när dom skrev om meningarna till "normal" ordföljd blev det lättare. T ex "He is your father." vs. "Your father he is."

    Poängen var att det faktiskt spelar roll HUR man säger något och det framgick nog eftersom alla var överens om att Yoda har ett speciellt språk.

    Sen pratade vi om olika typer av ordföljdsvariationer och vilken effekt dom kan ha och när man skulle använda en viss konstruktion. Några konstruktioner vi gick igenom var fronting(det som Yoda mest sysslar med), clefting, passivization och extraposition.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin blogg. Roligt att läsa att du ser hur du kan använda Youtube i undervisningen, för mig känns det lite onatuligt ännu. Men jag har sått ett litet frö iaf...

    SvaraRadera
  6. Tack! Man kan ju inte gilla allt på en gång, men ett frö är bra! Själv känner jag mig fortfarande skeptisk till Twitter i undervisningen så jag letar fortfarande inspiration till hur det skulle kunna användas. Faktum är att jag hittade en film om detta på YouTube (!) som jag tänkte lägga upp här på bloggen. Stay tuned!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...