fredag 4 juni 2010

Flickr: Är jag en licensbrytare? Svar längre ner i inlägget.




Min fotoström i flickr. Klicka om ni vill lägga till mig som kontakt. Man skulle ju hitta kursare på Flickr...
Blir lätt schizofren av alla konton, identiteter, alias och varianter av mig själv. Det hjälpte ju inte direkt att det var så kul att fixa och trixa i picnik. Några av mina jag ovan:


Förutom nightvision, lomo-ish och duo-tones är jag också en värmekarta:



Så kan man hålla på tills man blir blå.

Det känns lite ovant att lägga upp bilder på sig själ på Flickr, men jag måste ju testa tjänsten. En klar fördel är ju, som Stefan säger i videon, att man kan hitta bilder till sina presentationer - och dessutom använda dom lagligt! I mina egna presentationer brukar jag använda bilder, eller snarare ikoner, för att förstärka skriftliga instruktioner. T ex, när jag föreläser vill jag med jämna mellanrum att studenterna ska diskutera någon fråga med sina bänkgrannar - lite snabbt grupparbete helt enkelt. Här brukar jag lägga in en bild som jag har hittat genom att googla på "team work" + icon. Den ser ut såhär:




Om sanningen ska fram så har jag bara använt bilden rakt av, utan att ägna detta med upphovsrätt en endaste liten tanke. Hmm. Tänk om bilden finns på Flickr!? Det vore nåt! Jag börjar söka och efter några försök kommer jag till lumaxart's photostream som är full av liknande bilder. Där finns den!

Nå, får jag använda den? Eller måste jag gå och ställa mig i skamvrån, med dumstruten på? Jag FÅR använda bilden, men måste ge lite credit till kreatören. Nu skäms en smula, men känner mig samtidigt nöjd och upprymd eftersom jag lärt mig något nytt.

Linkware Freebie Image
Teamwork Puzzle Concept use it however you like all I ask is a credit link to : thegoldguys.blogspot.com/ or www.lumaxart.com/

Det kommer jag göra i fortsättningen för jag kommer helt säkert använda fler snygga ikoner därifrån.

2 kommentarer:

  1. Tack för det superfina tipset! Jag ska genast kolla upp lumaxart´s photostrem! :-)

    SvaraRadera
  2. Ingen orsak! Kul att du tittade förbi och skrev den första kommentaren i bloggen! (förutom en jag skrivit själv för att testa lite).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...