onsdag 30 juni 2010

Två frågor till alla som sitter inne på smarta svar!

Jag försöker skaffa konto i bubble.us men det går inte särskilt bra!


Såhär har det hållit på i över en timme! Och det är inte första gången jag försöker. Under tiden laddade jag ner ett flashigt program som heter edraw, som verkar väldigt flexibelt men det är just bubbl.us jag vill ha! I en värld där datorer blir gamla och krashar fortare än du hinner säga flaska känns web-baserade appar så mycket bättre.
Är det någon som kan rekommendera någon annan mind map-tjänst? Helst nätbaserad och med möjlighet till färgglada bubblor typ bubbl.us.


Det positiva är att jag övat på att göra screenshots under tiden. Fast jag är säker på att det finns smidigare sätt att fixa med sina screenshots. Klistrade in bilden i ppt för att lägga till lite egen text i en ruta med pil. Men när jag sparade själva bilden som .gif var bara bilden kvar - inte det jag hade ritiat och skrivit på (det syns bara i power pointen). Då laddade jag upp bilden i picnik i stället för där går det ju åtminstone att lägga på text och göra ram, men jag hittade inget sätt att ringa in rutan och rita en pedagogisk pil.
Är det någon som kan rekommendera något bra sätt att behandla sina screenshots? Jag tänker att det ibland vore så himla bra att kunna göra en skärmdump och lägga till lite egen text, gärna inringad, med en pil som pekar på det man vill illustrera.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar alltid använda paint som ingår i windows. Funkar tillräckligt för dina behov skulle jag tro.

    Hoppas att det funkar med bubbl.us tillslut!

    SvaraRadera
  2. Minsann! Den bästa lösningen fanns mitt framför näsan. Jag testade paint och det var precis vad jag behövde! Hittade visserligen ingen färdig pil, men det är ju lätt att göra egna.

    Tackar!

    Bubbl.us står fortfarande och tuggar...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...