tisdag 22 juni 2010

bloggtips: hitta kommentarer

Vill komma med ett litet tips bara. För att bloggandet ska bli riktigt givande behövs feedback från läsare men också möjligheten att hålla igång dialogen kring olika ämnen - inte bara det man skrivit om i senaste inlägget. Det gäller väl i synnerhet i den här kursen där alla bloggar i sin egen takt, men ändå om samma saker. När jag läser andra bloggar brukar jag leta efter inlägg om avsnitt jag själv håller på med - wikis t ex. Då kan det hända att jag hittar ett intressant men gammalt inlägg och om jag då skriver en kommentar är det stor risk att den passerar obemärkt. Det gäller den egna bloggen också. Tänk om någon kommenterar ett äldre inlägg och jag inte ens upptäcker den kommentaren? Det vore ju himla synd. I synnerhet som det inte direkt vimlar av läsare och kommentarer...

Hur gör man då för att kunna plocka upp gamla trådar som fått nya kommentarer utan att behöva gå igenom alla inlägg i kronologisk ordning?

Jo, ett sätt är att lägga till gadgeten recent comments som ligger bland mest populära när du klickar på lägg till gadget i designfliken. Då visas de senaste kommentarerna i ett fält bredvid bloggen och voilà: dialogen är igång med fler bollar i luften! Jag har sett det här på flera bloggar, men inte på alla, så den gadgeten rekommenderas varmt! Det finns säkert andra sätt att hålla koll också, men dom har jag i så fall inte lärt mig ännu :)

Synd att datorn funkar så dåligt ute i solen förresten.

8 kommentarer:

  1. Tack för ditt utmärkta tips, det tar vi med i nästa veckobrev - om någon skulle ha missat det.

    Men, jag vill inte klaga på solen. Den är sååå välkommen. Särskilt efter en så otrorligt lång
    och kall vinter som denna.

    Lycka till med nätstudierna och ha en skön sommar!
    Margareta

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Jag har fixat en sån i min blogg nu.

    SvaraRadera
  4. Den har jag också och den är såååå bra!!!

    På bloggar som jag använder med mina elever prenumererar jag dessutom på kommentarerna med hjälp av Google Reader - på så vis riskerar jag inte att missa något!

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte säga en annan sak som jag verkligen gillar med din blogg och det är att du ger en så trevlig och informativ presentation av dig själv överst på sidan. Det känns jättekul att läsa en blogg med en så tydlig avsändare! Tack!

    SvaraRadera
  6. Förtydligande: Jag menar alltså avsnittet "Om mig". :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för alla positiva kommentarer! Nu blir jag riktigt glad :).

    Lotta: tack för tips om att prenumerera på kommentarer med GoogleReader. Räcker det med att prenumerera på bloggarna eller måste man göra nån särskild inställning för att kommentarerna ska synas?

    SvaraRadera
  8. Jag har faktiskt inte prövat här på blogger (om man bara har en blogg och kollar den regelbundet och har nya-kommentarer-funktionen så missar man ju inget) utan jag har den bara på Wordpress (där jag har många bloggar och elever ibland skriver egna inlägg på min och på sina egna bloggar och de ofta får i uppgift att skriva kommentarer på olika bloggar - mkt att hålla reda på alltså ... hu!) och på Wordpress är det en särskild funktion för att prenumerera på inlägg och en särskild för kommentarer på bloggen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...