onsdag 23 juni 2010

Wikis. Puh!

Nu har jag levererat mitt första bidrag till Wikipedia, detta dynamiska evighetsprojekt som lätt skulle kunna utvecklas till en folkrörelse. Som ni märker kan jag inte sluta utan kommer sannolikt göra hyperlänkar på vart och vartannat ord trots att wikipedias nybörjarkurs manar till försiktighet. Filosofin är "Hellre en länk för lite än en för mycket" Den som redigerar bör fråga sig: ”Om jag läste den här sidan, skulle informationen som länken leder till hjälpa mig?” Och därmed har jag väl rågat måttet mer än väl för den här gången...

Hursomhelst, jag valde att ändra i en befintlig artikel om metaforer som var väldigt kortfattad och saknade källor. Eftersom jag forskar om konceptuella metaforer koncentrerade jag mig på att utveckla det avsnittet. Vad JOBBIGT det var! Inte så mycket tekniken - (det mesta löste sig med hjälp av ovan nämnda nybörjarkurs) - utan själva skrivarbetet. Plötsligt kändes varje ord så otroligt viktigt. Även om Wikipedia är definitionen av Work in Progress, kunde jag bara inte släppa tanken på att det skulle bli RÄTT på en gång. Det tog alldeles för lång tid, trots att jag bestämt mig för att skriva så lite som möjligt.

Och nu börjar det RIKTIGT JOBBIGA! Här sitter jag med makten att leverera sanningar till folket och inser samtidigt vilket enormt ansvar detta innebär. Nästa gång jag ser något i Wikipedia som inte stämmer kommer jag ha väldigt svårt att låta bli att lägga näsan i blöt. Men jag vill inte hålla på och skriva artiklar och redigera för det tar alldeles för lång tid och blir aldrig färdigt! Det är som att nyckeln till Wikipedia kommer med ett moraliskt ansvar, en slags redigeringsplikt. Så är det att vara samhällsmedborgare. Om du t ex upptäcker att ett barn utsätts för brott av något slag, känner du säkert att du vill försöka ändra på det. Kanske har du t o m anmälningsplikt. Någon anmälningsplikt när det gäller Wikipedia finns inte, men tyvärr är artikeln om anmälningsplikt långt ifrån färdig... Vad göra? Inser plötsligt att det inte är livspusslet med jobb, 3 små barn, villa, man, 100 aktiviteter, trädgård, egen tid och köksrenovering som kommer bränna ut mig. Det är Wikipedia.

Okej, jag överdriver LITE. Faktum är att wikis var något av det jag var mest nyfiken på innan jag hoppade på den här kursen. Nu har jag iaf lite bättre koll än innan och tänker att wikis egentligen är som gjorda för samarbete, och att samarbetsprocessen i det här fallet är minst lika viktig för lärandet som den färdiga produkten, kanske ännu viktigare. Känslan av att dra sitt lilla strå till den stora stacken var påtaglig när jag redigerade i Wikipedia. En stor fördel med wikis, jämfört med att jobba i ett delat dokument är också möjligheten att organisera innehållet med hjälp av hyperlänkar i stället för linjärt.

Än så länge bollar jag med två olika idéer till hur jag skulle använda mig av wikis. Den ena går ut på att studenterna gemensamt skulle få bygga upp en kunskapsbank med alla de viktiga termer och begrepp som ingår i en typisk grundkurs (lingvistik, i det här fallet). Visst finns det redan definitioner och exempel i kurslitteraturen och på nätet, men inte alltid så lättillgängligt och inte allt på ett ställe. På det här sättet skulle vi kunna skapa ett personligt anpassat mini-Wikipedia, som studenterna även har nytta av när dom förbereder sig för tentan. Det kan t o m vara så att ett sånt projekt får följa med genom terminerna så att nya studenter får ta del av och förbättra tidigare studenters arbete. Tanken känns riktigt lockande, men jag behöver tänka lite till innan jag kör igång.

Min andra idé är snarlik, men går i stället ut på att bygga upp en gemensam ordlista, med ord som studenterna lär sig under terminens gång. Här tänker jag mig att det vore passande att länka varje ord direkt till en lämplig ordboksdefinition, men jag vill också att wikin ska innehålla mer.

Den största nackdelen med wikis torde vara det som samtidigt är den störste fördelen: att alla kan redigera. För en tid sen var jag på en föreläsning med Elza Dunkels. Hon berättade att med jämna mellanrum ändrades eller raderades artikeln om förintelsen så att informationen blev direkt felaktig, sannolikt av personer som hävdar att förintelsen aldrig ägt rum. Tack och lov finns det andra som prenumererar på ändringar i Wikipedia så det brukade inte dröja länge innan artikeln var återställd i sitt rätta skick.

Jag undrar om någon gör något med mitt bidrag... Jag klickade i rutan "bevaka" så det kanske dyker upp ett mejl snart. Spännande!

3 kommentarer:

  1. Jag prövade att skriva en helt ny artikel och det tog bara 20 min för den att plockas bort (trots att jag tyckte att den var välskriven och vederhäftig). Så nog finns det "väktare" på Wikipedia alltid!

    SvaraRadera
  2. Och mmm ... du har en poäng vad gäller samhällsansvaret. Jag känner att det gnager när jag läser dåliga eller ofullständiga artiklar på W. Samtidigt är jag, precis som du, så smärtsamt medveten om vad mycket tid det tar att skriva den typen av texter ... och man måste ju hinna jobba också så att man har råd att plugga och ...

    SvaraRadera
  3. Fy vad irriterande! Med artikeln alltså. Var det någon som skrev något annat eller togs den bort helt? Min är fortfarande kvar, men det är nog bara en tidsfråga...

    Som du säger, man måste ju hinna jobba också. Lika bra att lägga ner wikipediaprojektet alltså! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...