tisdag 29 juni 2010

Bloggtips & Connectivism enligt mig




E-lärandet kan tyckas kaotiskt, men det är helt i sin ordning. Jag läser i den här artikeln om connectivism att

Connectivism is the integration of principles explored by chaos, network, and complexity and self-organization theories. Learning is a process that occurs within nebulous environments of shifting core elements – not entirely under the control of the individual. (min emfas)

Detta kaotiska, men ändå komplexa nätverkslärande utgår från individen, som inte sällan upptäcker den ena guldgruvan efter den andra i sitt till synes slumpmässiga skuttande på nätet. Idag börjar jag min resa på CWastesons bollplank och via blogglistan där upptäcker jag IKT-skafferiet - en blogg full av nyttiga tips och erfarenheter, skriven av en gymnasielärare i svenska och engelska. En titt i IKT-skafferiets blogglista tar mig snabbt vidare till Free Technology for Teachers . Det verkar vara en fantastisk blogg (smaka bara på titeln!) med över 20 000 följare. Och en av dom är jag. Dagens upptäckter får mig osökt att tänka på artikeln om connectivism som ingår i kurslitteraturen. Jag skyndar dit för att kunna länka och hittar ytterligare en relevant blogg: elearnspace. Drar mig till minnes att jag nyligen snubblade över Elza Dunkels blogg om nätkulturer på ett liknande sätt, men minns inte var. Kanske var det på IKT i en lärares vardag, för där hittar jag också inspiration. Nej, nu vet jag. Det var på Petras blogg!


Var ska detta sluta? Förhoppningsvis inte alls!

(bild: lumaxart)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...