onsdag 26 maj 2010

GoogleDocs + bonus = I like!

På min arbetsplats har vi en del gemensamma dokument på GoogleDocs och det är ju himla praktiskt, även om formateringen inte är helt stabil alla gånger. Ytterligare en finess som jag just upptäckte är att man kan skapa pdf-filer utan att ha en pdf-skrivare installerad! Perfekt för min privata laptop. Att köpa en dyr Adobe-licens är ju inte ett alternativ även om det finns gratisprogram på nätet. Har dock inte provat något. Jag har ju GoogleDocs!

Hur kan jag använda GoogleDocs i undervisningen? Jag jobbar mycket med asynkrona diskussioner där studenterna, i mindre grupper, diskuterar sig fram till lösningar på olika språkvetenskapliga frågor. Ett viktigt led i diskussionerna är att alla gruppmedlemmar måste kommentera alla frågor. Jag vill ju se att alla deltagit, samt vad de förstått och inte förstått. Ibland blir de här diskussionerna otroligt långa och kanske lite svåra att överblicka. Vissa frågor skulle nog passa bättre att lösa i ett gemensamt dokument i stället - särskilt såna där det finns tydliga rätt och fel. Detta tål att tänkas på.

En uppenbar plats för GoogleDocs är i uppsatskurser med peer review. Här tänker jag att om varje uppsats låg på GoogleDocs skulle följande inträffa:

  • Alla kommentarer görs i ett dokument. Författaren slipper samordna alla olika versioner som mejlas runt.
  • Läraren ser enkelt vilka som varit aktiva och skrivit kommentarer, och vilka som inte deltagit.
  • Alla granskare (inklusive läraren) kan bygga vidare på befintliga kommentarer i stället för att kanske säga samma sak igen och igen och igen.
  • Det faktum att peer reviewn synliggörs kan nog få en och annan att anstänga sig lite extra. Plötsligt blir det så uppenbart att man inte deltar.

Att dela dokument tycks mig vara ett synnerligen bra sätt att stödja kollaborativt lärande. Skulle va roligt att höra hur några av er jobbar med delade dokument.... Välkomna med inspiration!

Alla är inte lika positiva till just GoogleDocs. En av bloggarna jag följer är av en annan åsikt. Det vidgar alltid vyerna att se med andra ögon.
Kanske kommer jag tänka annorlunda när MDH äntligen uppdaterar till Blackboard 9.1. Då tar jag för givet att man kan dela dokument, antingen direkt i plattformen, eller genom att koppla den till t ex GoogleDocs. Annars är den ingenting att ha! Det kommer att hända nästa år enligt chefen. Det tackar vi för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...