tisdag 25 maj 2010

Vocabulary Videos and FlashCards for SAT, ACT and GRE - VocabAhead.com Vocabulary Videos

Internet är banne mig fantastiskt. Det liksom uppmuntrar till connectivism genom att bara vara. Orden i fetstil visar vilka noder jag hoppat på i min senaste upplevelse:

Först läste jag senaste veckobrevet, blev nyfiken på bubble.us och tänkte kolla instruktionsvideon från Palmbreezecafe. Men oj, den länken funkade inte så då fick det bli den norska filmen i stället. Där på YouTube dyker det upp en lista med andra filmer så medan jag lyssnar på norska scannar jag övriga filmtitlar och hittar en med vocabulary i titeln. Jag undervisar ju i engelska så det kan vara något. Jag klickar och vips får jag en orddefinition, fast på film i stället för vanlig ordbokstext. Vilken bra idé! Jag tar mig vidare till källan och hittar en fantastisk resurs för engelsklärare och andra språkintresserade. Förutom att prenumerera på 'dagens ord'-filmer kan man t ex låta studenterna göra egna vocab-klipp och ladda upp. Känns absolut som att jag kommer använda den här sajten i undervisningen. Här är den:

Vocabulary Videos and FlashCards for SAT, ACT and GRE - VocabAhead.com Vocabulary Videos



Tänk om länken till Palmbreezecafe hade funkat.... Då hade jag aldrig kollat den norska videon. Och då kanske jag inte snubblat över den här vocabularysajten. Helt plötsligt känns livet väldigt slumpartat, och det kan ju vara spännande, eller....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...