torsdag 6 maj 2010

RSS - wow!




Har precis lärt mig vad den här pigga lilla symbolen betyder. Jag har ju faktiskt sett den överallt men inte riktigt fattat grejen förrän nu. Och vilken grej att fatta! Det känns ju som att RSS är en del av svaret på den stora informationsfrågan. Det blir tummen upp för Google reader!


Jag har samlat på mig ett antal prenumerationer i Google reader och det jag verkligen gillar är att den letar upp sajter med RSS-feeds åt mig utan att jag behöver ange exakt adress. Den googlar förstås! Jag skrev in English grammar och vips dök det upp en massa spännande förslag. Allt går with a click of a button som killen i de underbara filmerna från commoncraft säger. Det såg inte ut att vara lika enkelt i Bloglines men jag har bara tagit en snabbtitt där.


Att använda Google känns som ett ställningstagande. Precis som att browsa med Firefox i stället för Internet Explorer. Sköna och användarvänliga gratisprodukter. Google ÄR web 2.0, som det står i en artikel av Tim O'Reilly.


Det är ingen tvekan om att RSS är användbart i undervisningen. Allra bäst verkar det passa på kurser där omvärldsbevakning ingår. Mina kurser har ofta ett lingvistiskt fokus och att läsa nyheter ingår inte riktigt. Men det måste ju finnas bloggar och annat som passar i mina kurser också. Några såna har jag hittat: en blogg från Macmillan dictionaries där man kommenterar engelskan runt om i världen, en annan där man får ett word of the day och ytterligare en sajt om engelska ord: World Wide Words. Lägger upp några här på bloggen. Sen finns det ju tonvis av sajter med ESL-material som uppdateras med nya övningar. Ut och leta alltså.


Den stora frågan är hur det hela ska administreras. Vi använder Blackboard - och inte direkt den nyaste versionen. Det går visserligen att lägga till weblänkar men jag vill ju ha det som Michael Wesh! En dynamisk lärplattform där RSS-feedsen (säger man så?) finns på en flik bland alla andra. Hela grejen med RSS är ju att man ska gå till ett ställe för att få all info. Någon sån funktion har jag inte sett i Blackboard. Skrev in RSS i hjälpfunktionen, men fick 0 träffar. Jag antar att jag skulle kunna öppna ett konto på Google reader för varje kurs och sen länka till det i Blackboard. Fast då måste studenterna väl ändå logga in med lösenord varje gång. Det här känns så web 1.0 . Det måste finnas ett bättre sätt. Tips, någon?


RSS verkar vara ett toppensätt att göra relevant information tillgänglig. Men man måste ändå både söka och sålla. Tydligen sker en utveckling här också med något som kallas the Semantic Web. Diskuteras här. Tanken är att browsern, snarare än människan, ska göra jobbet. Exakt hur det funkar vet jag inte ännu men det finns iaf en logo:





Google reader verkar vara ett steg på vägen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...