torsdag 11 november 2010

Från vänner till Funktionsgrupper - sociala medier i undervisningen - November 2010

Har precis deltagit i ett jätteintressant online-seminarium om sociala medier i undervisningen. Ett budskap var att web 2.0 beskriver en historisk tidsepok som nu övergått till sociala medier. En naturlig utveckling som speglar användningen hos massan. Facebook och Twitter är framtidens tjänster för undervisning.

Förutom intressant presentation av Peter Giger så var seminariet i sig ett bra exempel på hur digitala och fysiska samtal funkar ihop. Seminariet hölls i en fysisk lokal, med deltagare som åt lunch (!). Jag deltog via adobeconnect och såg bild på föreläsaren, presentationen, hade tillgång till chatt i adobe + twitter igång eftersom Peter Giger rekommenderade detta och delade ut en hashtag i början. Efter presentationen varvades frågor från fysiska deltagare med frågor i chatten och kommentarer på twitter. Wow!

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Jag blev jättesugen på att vara med på distans! Jag tycker att det är superhäftigt att jag som sitter ute i den sköna obygden kan delta i seminarier etc!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det en häftig känsla!? Har inte varit med på särskilt många online-seminarier, men detta var första gången jag tyckte att det funkade riktigt bra. Kanske var det kombinationen av fysiskt och digitalt som skapade den rätta delaktigheten.

    SvaraRadera
  3. Vad kul det låter. Fantastiskt när online-seminarier fungerar och även kombineras med fysiska träffar

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...