Att låta studenterna twittra frågor under en storföreläsning och sen projicera allas inlägg på tavlan, känns så klockrent. Responsen blir så mycket bättre än vid enbart muntlig kommunikation eftersom
- många fler vågar ställa frågor
- fler tankar kommer fram och
- fler får feedback.
Hmm... *kliar mig i huvudet*
Nästa upplevelse att skicka mig ett steg närmare handling var ett onlineseminarium via AdobeConnect där frågor från chatten varvades med frågor från folk på plats. En aha-upplevelse som jag bloggat om här.
Hmm... *glödlampan tänds*
Min kurs i översättning (engelska). Här skulle man kunna låta studenterna skriva sina översättningar i chatten (en mening i taget) och projicera på tavlan för gemensam feedback. Då skulle många fler få feedback på sina lösningar än vid traditionell genomgång där vi bara hinner med ett förslag på varje mening. Det går ju inte att ha 20 exempel på samma mening när studenterna antingen måste säga och jag skriva, eller dom skriver på tavlan. Det tar evigheter. Dessutom har vi 20 olika meningar att hinna igenom. Det är bara att hoppas på att den som fått mening 1 gör några representativa fel som alla kan lära av... Eller, om lösningen är rätt, att dom som gjort fel förstår varför. Ett annat problem vid muntliga genomgångar är att det alltid är samma lilla grupp studenter som vill svara frivilligt. Som lärare vill jag ju kunna se hur gänget på bakre raden har tänkt också, för det är förmodligen dom som bäst behöver feedback.
Sagt och gjort. På seminariet häromdagen hade jag bokat en datasal och när vi kom till momentet där vi går igenom studenternas översättningar fick dom logga in på AdobeConnect. Jag hade skapat ett möte med 3 rum (layoter):
- ett välkommenrum, där de fick testa chatten och svara på en liten undersökning
- ett översättningsrum, där studenterna (i grupper om 3) skrev in sina lösningar i chatten. Jag kopierade över att antal representativa lösningar till en whiteboard för snabb feedback - rödpenna för fel, stjärna för rätt. Allt projicerades på tavlan så att vi också fick lite muntlig kommunikation kring varje mening.
- ett tack-och-hej-rum där de fick skriva några snabba kommentarer i chatten om hur arbetssättet funkade.
Connect i klassrummet |
Hmm... Tänk om jag haft en interaktiv tavla. Då hade jag sluppit omvägen via whiteboarden i Connect och hade kunnat kommentera direkt i chatten, på tavlan, med rödpenna och stjärna. Högskolan har precis tagit in två tavlor på prov och jag måste försöka testa dom under terminen. Jag har en idé om hur...
Kanon ju. Nu har jag hittat ett bra sätt att använda twitter på. Kul att få del av detta. Bra jobbat och prova det där med tavlorna. Vill gärna höra hur det går.
SvaraRaderaTack för pepp! Jag ska absolut testa tavlan oxå. Vi har en e-beam och en smartboard - några tankar kring vilken som är bäst?
SvaraRadera