det är rätt mycket i livet som är pågående, in progress, under utveckling, emerging... till exempel digital kompetens och lärande och en massa tankar kring detta
måndag 8 november 2010
Mixable: studenter på Facebook
Läser om Mixable: en applikation som låter studenter interagera med sina kursare på Facebook. Den pilotas just nu på ett amerikanskt universitet och är tänkt att fungera såhär:
Drawing on course registration data, Mixable invites students in virtual rooms with classmates in each of their courses. Once there, it lets them post and start comment threads about links, files, and other materials that might be relevant to the course — or not. The point is, there is no administrative authority determining what should (or must) be posted or discussed, and students are free to abstain from participating — just like on Facebook. Professors can join in, but they don’t run the show. And students can choose to make posts viewable by some classmates and not others. “In essence, the conversation is owned by the student,” says Kyle Bowen, the director of informatics at Purdue. (från Inside Higher Ed, 6 oktober 2010)
Spontan reaktion: jättesmart!
I eftertankens kranka blekhet: vad vinner man, förutom automatiken i administrationen? Skillnaden mellan mixable och en vanlig lärplattform tycks rätt liten. Det skulle i så fall vara att studenterna redan är inne på FB och därför hellre använder mixable.
Behövs mixable? Det är möjligt. Kanske. Jag vet inte.
Jag är varken för eller emot - jag bara försöker förstå.
Det är iaf kul att det händer saker.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar