lördag 6 november 2010

Gadgets underlättar lärandet

Jag fortsätter på bloggspåret och tänker att bloggen är den nya hemsidan. Till exempel har Charlotta Wasteson, med bloggen som utgångspunkt, byggt upp en jättefin sida kring svenskämnet på gymnasiet som jag länkar till här!

Vad kan jag göra med den här bloggen för att stödja lärandet? Jo, jag utnyttjar gadgetarna! En stor del av mitt digitala lärande sker just nu genom bloggar så för att skapa lite ordning i all kunskap som finns i bloggvärlden har jag delat upp min tidigare långa och röriga blogglista i två olika: en där jag samlar kursbloggar och en med (övriga) bloggar om e-learning. I den senare finns visserligen ett par bloggar med lite mer tekniskt fokus, men än så länge är dom inte tillräckligt många för att motivera ytterligare en kategori. En liten gadget X 2 har plötsligt blivit min nya RSS-läsare! Samma sak gjorde jag med min tidigare länklista: la till en extra länk-gadget och ordnade upp länkarna i engelskalänkar och e-learninglänkar.

Vips känns kunskapen så otroligt mycket mer lätttillgänglig! Jag får snabbare överblick över nyheter och kan lättare hitta tips att dela med mig av i bloggen. T ex sidan Road To Grammar som bl a innehåller 365 online quizzes på olika grammatiska teman m. tillhörande förklaringar. En resurs jag absolut kommer låta mina studenter använda sig av som komplement till ordinarie kurslitteratur. För er som undervisar yngre barn finns även Road To Grammar Junior.

Till sist: Kom jättegärna med (länk)tips för SV2-undervisning!

Hälsar och tackar
Elisabeth

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag gillar också de där länklistorna som man kan skapa i sin blogg. De ger info om vad som just hänt på bloggarens favoritbloggar, för både bloggens läsare och skribent. Snabbt, SuperSmidigt och smart! ;-)

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Det är faktiskt delvis det du sa i någon tidigare kommentar om att skapa kategorier på bloggen (på wordpress?)som fick mig att börja tänka i termer av kategorier här också.

    Vet du om bloggen också har någon inbyggd RSS-läsare så att man kan prenumerera på uppdateringar av vanliga hemsidor också? Kanske ska testa att plocka in dom via ytterligare en blogglista, om det funkar... Men, som sagt, en stor del av kunskapen jag behöver verkar finnas på bloggar - och förhoppningsvis blir det mer och mer så i framtiden.

    SvaraRadera
  3. Nej, det vet jag tyvärr inte, men jag trodde att det var svårt att prenumerera på statiska sidor (ens i samband med att de uppdateras) ... :-(

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...