torsdag 31 januari 2013

Mobiltelefonen - ett verktyg för lärande

Hallå där!

Det var evigheter sen jag gjorde något inlägg men jag skördar fortfarande frukterna av min tid som student på kursen Digital kompetens och lärande. (Har fortfarande några uppgifter kvar - om lärplattformar och lag & rätt. Men det är svårt att hitta motivationen för att avsluta när jag redan lärt mig så mycket...)

Det senaste året har jag experimenterat med mobiltelefoner i klassrummet. Nästan alla studenter har ju smart phones och det är klart att dom ska användas för att stödja lärandet! Jag har använt Mentimeter, som är en supersmidig tjänst för snabbomröstning m hjälp av mobilen. Idag höll jag ett online-seminarium på temat mobilen - ett verktyg för lärandet. Klicka för att lyssna på inspelningen i Adobe Connect!

MindShift finns fler idéer och erfarenheter kring det mobila lärandet.

Hur jobbar ni med mobiltelefonen?

3 kommentarer:

  1. Så länge ett stadigt internet finns med i bilden är det kul att använda mobiler i undervisningen.

    Själv så studerar jag än på lärarutbildningen. Jag tycker det har varit smidigt att visa powerpointer och bilder via min iPhone. Jag slår upp ord i SAOL ibland och om NE-appen inte skulle logga ut sig hela tiden skulle jag nog använda den mer.

    Jag ska bli bildlärare så om jag i framtiden jobbar på en skola som inte är så tät med video- eller stillbildskameror så skulle elevernas mobilkameror vara toppen att ha tillgång till.

    SvaraRadera
  2. Kameran är riktigt användbar! Jag har märkt att mina studenter ofta tar bilder av instruktioner som jag visar i ppt för att sedan ta med sig när de gör grupparbete utanför klassrummet. Eller så fotar dom slides med mycket info som komplement till sina anteckningar.

    SvaraRadera
  3. Håller på och avslutar mina sista uppgifter på kursen jag med. Funderar över hur jag kan plocka med telefonerna mer i undervinsingen nästa år med gymansieelever.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...