tisdag 22 november 2011

pollar för ökad interaktion

Filip och Fredrik blandar muntlig talkshow med inlägg och frågor på Facebook. Funkar kanon hemma i soffan, men kanske lite distraherande under ett seminarium.Tanken med parallell interaktion är däremot riktigt tilltalande. Att då och då under ett seminarium slänga ut en snabb poll till studenterna för att kolla förståelsen eller opinionen kan vara ett bra sätt att öka interaktionen i klassrummet. Dessutom får man interaktion på flera plan och svar som är synliga för alla. Jag har använt Adobe Connect till detta ett par gånger och det funkade riktigt bra. Men jag skulle vilja ha någon superenkel online-sajt i stället så att studenterna bara skulle kunna skriva in URLen i sina mobiler och vips så dyker pollen upp. Det måste väl finnas - eller?

easypolls kan du skapa en enkel online-poll och bädda in i bloggen, Facebook etc. men vet inte riktigt hur jag ska distribuera den till studenterna. Dessutom ser det konstigt ut när jag klistrar in embed-koden i bloggen:







Kanske måste det till en gadget?

Testade att bädda in i Blackboard (vår kursplattform) men det funkade inte heller. URLen till pollsidan är lång och krånglig, men Jag vill ha en ren och enkel poll-sida som studenterna kommer åt med en URL via mobiler eller datorer. Fast kanske blir det enklaste ändå om jag lägger länken till pollen på Blackboard och så kan studenterna logga in via mobiler eller datorer.  Då kan det bli såhär:

Poll Noun Phrase


Hade sett snyggare ut med inbäddad poll dock.

Vilket är det bästa svenska order för poll? Omröstning låter inte riktigt lika spännande. Förslag tas tacksamt emot.

4 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth. Det här som du skriver om är är ett spännande område tycker jag med. Har du sett det här: http://mentimeter.com/
    Jag har inte testat den i praktiken men ska göra det när jag får chansen.

    SvaraRadera
  2. Tack Linn! Det kände jag inte till, men ska genast kolla upp det!

    SvaraRadera
  3. Jag använder surveymonkey - lätt att skapa, bädda in och så stilren och snygg! Har du också testat den och i så fall vad tycker du?

    Jag har hört presentationer av answergarden också. Där skriver man fritt (högst 20 tecken) vad man har på hjärtat och eleverna kan läsa varandras (anonyma) svar (vilket är en stor fördel!), men det verktyget har krånglat när jag velat testa det, så jag är inte lika förtjust. Har du testat det och i så fall vad tycker du?

    Sedan kan man ju använda Google formulär ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, Charlotta! Surveymonkey har jag bara använt när jag svarat på någon annans frågor. Ska kolla det lite närmare samt dina andra tips. Idag testkörde jag mentimeter för första gången. Det funkade bra att svara med mobilen förutom att vissa behövde gå in och tillåta cookies för att deras svar skulle registreras. Bra att veta när jag kör det med studenterna nästa vecka. Och bra att testa program på kollegor el. likn. först så att man är beredd på ev. problem.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...