fredag 3 september 2010

blogga = läsa, inte skriva...

Precis som många andra här på kursen har nu även jag fallit för bloggen som pedagogiskt verktyg. Endast fantasin tycks sätta gränser för hur den kan användas. Nu när jag har stramat åt mitt fokus, kan jag också börja läsa in mig på ämnet blogs in education. Det verkar finnas mycket där

Stannade till på café på vägen till jobbet imorse och drack en härlig latte medan jag läste en artikel om educational blogging av Stephen Downes. Den har visserligen några år på nacken, men Downes sätter fingret på vad bloggande egentligen handlar om, och därmed hur man som lärare ska tänka för att få igång ett äkta bloggande. Det handlar inte så mycket om att ge studenterna uppgifter att skriva om i sin blogg, utan snarare om att ge uppgifter där deras inlägg alltid bygger på något de läst. Connectivism. Linking deluxe.

Stephen Downes säger det bättre själv:

blogging isn’t really about writing at all; that’s just the end point of the process ... Blogging is about, first, reading. But more important, it is about reading what is of interest to you ... And it is about engaging with the content and with the authors of what you have read. ... If a student has nothing to blog about, it is not because he or she has nothing to write about or has a boring life. It is because the student has not yet ... learned to meaningfully engage in a community. For blogging in education to be a success, this first must be embraced and encouraged.

Det gäller att få igång ett äkta bloggande. Ett bloggande på bloggandets inneboende villkor. Annars kan det kännas lite som att vara marinminister i Schweiz*. Och hur kul är det?

E

*Det där uttrycket har jag snott från min roliga kollega, Hans. Jag tyckte det var så kul att jag använder det om alla typer av "nästan"-situationer, eller vad man nu ska kalla det.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med om att bloggandet ger bra möjligheter att reflektera kring saker man läst och upplevt.

    Jag har startat en blogg för mina elever som går ut just på att de ska tipsa och inspirera varandra: "Elever & lärare tipsar & diskuterar". Uppgiften de fått till nästa vecka är att läsa och kommentera inlägg på bloggen samt att skriva ett inlägg var. Inlägget ska innehålla tipset, reflektioner kring det och en fråga till läsarna.

    Min förhoppning är att eleverna på så vis ska skapa sig goda bloggvanor! ;-)

    SvaraRadera
  2. Låter klockrent! En sån blogg skulle passa på ett par av mina kurser också. Jag tänker att en gruppblogg på språkfärdighetskurser där man tipsar varandra om bra sajter/tjänster med övningar skulle vara bra. Det finns ju ett enormt material på nätet för engelsklärare. Sen skulle man kunna betygssätta de olika sajterna, eller nåt.

    Funderar oxå på hur mycket man kan trycka in i en blogg innan den spretar för mycket, gruppblogg eller individuell etc. etc. Några fler tankar kring detta?

    SvaraRadera
  3. Man kan använda sig av kategorier så att det blir som olika "teman" som man kan klicka på och finna olika inlägg under.

    Och så etiketter så att materialet blir sökbart ...

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jo det här med blogg..Jag gillar det också absolut och tror att det är ett verkligt lyft för undervisningen. Och de som inte är några typiska skrivare kan ju blogga med bilder eller till och muntligt! Det som irriterar mig är att utbildare gärna verkar vilja bestämma i vilken plattform man ska blogga. Jag tänker nu på mig själv som elev inte som lärare. På den ena kursen ska man blogga i Blogger, på den andra i Wordpress, på den tredje i Moodle osv. Vore trevligt om man helt enkelt kunde använda samma blogg på något sätt, typ som med hashtags i twitter.

    SvaraRadera
  5. Håller med! Bloggarna blir därmed också ett sätt att individanpassa undervisningen + att man lär sig en hel del digital teknik på köpet. Jag tar till mig det där om olika slags bloggar och tänker att när jag kör igång med bloggar inom nya lärarutbildningen (en dröm jag har som förhoppningsvis får lite gehör :) så ska studenterna själva starta upp en "riktigt" blogg (inte på lärplattformen) och skapa sin lärgemenskap genom att följa kursarnas bloggar. Då spelar det ju ingen roll vilken slags blogg det är.

    Hur tänker du med hashtags? Att vilken blogg som helst skulle kunna gå att koppla till en lärplattform? Egentligen borde alla bloggar som går att prenumerera på eller följa funka. Såg en film om någon som kopplade RSS till Blackboard via Netvibes. Lite omständligt, men det funkade.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...